Institutt for bransjeanalyser (IBA) fremstiller informasjon som skal styrke kunnskapen om forbrukerrettet handel og service i Norge.
Vi lager brukervennlige og kvalitetssikrede bransje- og handelsanalyser, både på lokalt og nasjonalt nivå. Vi etterstreber objektivitet, etterrettelighet og kvalitetssikring.
Våre oppdrag for offentlig og privat sektor utføres av personer med relevant faglig og erfaringsbasert kompetanse. I tillegg til oppdragsbasert arbeid utarbeider vi statistikk, beskrivelser og analyser av forbrukerrettet handel og service som presenteres i egne publikasjoner og gjennom media.
Vårt forretningsområde er tuftet på de forskningsfinansierte prosjektene Kvaligross (1995), Novastat (1999) og Handelsanalyse (2009). De forutsatte utvikling og testing av nye metoder for fremstilling av statistikker og beskrivelser av varehandel og forbrukerrettede tjenester i Norge. Det ble lagt særlig vekt på bransjeblanding, kanalglidning og lokal tilpassing.
Vi har et tett samarbeid med Statistisk sentralbyrå (SSB).
IBA eies av Arild Andhøy og har et fagråd som består av:
IBA har ingen ansatte, men baserer sin virksomhet på et nettverk av forskere og innsiktsfulle personer som utfører oppdrag på vegne av selskapet.